علی شهابی؛ محمدرضا انبیائی
چکیده
امروزه با ورود فناوریهای نوینی که انقلاب صنعتی چهارم به ارمغان آورده است، سازمانها میتوانند بهرهوری خود را بهبود ببخشند. و باتوجه به چالشهای متعددی که در حوزه صنعت موتورسیکلت کشور وجود دارد؛ از جمله تحریمها، و الزامات و فشارهای محیطی مختلف، شرکتهای خدمات پس از فروش موتورسیکلت به استقرار یک سیستم مدیریتی فراگیر نرمافزاری ...
بیشتر
امروزه با ورود فناوریهای نوینی که انقلاب صنعتی چهارم به ارمغان آورده است، سازمانها میتوانند بهرهوری خود را بهبود ببخشند. و باتوجه به چالشهای متعددی که در حوزه صنعت موتورسیکلت کشور وجود دارد؛ از جمله تحریمها، و الزامات و فشارهای محیطی مختلف، شرکتهای خدمات پس از فروش موتورسیکلت به استقرار یک سیستم مدیریتی فراگیر نرمافزاری مجبور هستند. همچنین با پیشرفت تکنولوژی و مطرح شدن فناوریهای جدید مانند اینترنت اشیا، سرویسهایی برای سازمانها ارائه میشود که به کمک آنها میتوانند معماری سازمانی کارآمدتری از قبل داشته باشند. نتیجۀ این تحقیق طراحی معماری سازمانی مبتنی بر اینترنت اشیاء برای شرکتهای خدمات پس از فروش در صنعت موتورسیکلت میباشد. برای رسیدن به این هدف واحد بازرسی یکی از شعب شرکت کویر موتور بهعنوان مطالعه موردی انتخاب و با استفاده از یک قطعه سختافزاری مبتنی بر اینترنت اشیاء، فرآیندهای آن بازنویسی شده است؛ سپس با انتخاب چارچوب معروف زکمن بهعنوان معماری سازمانی، دو سطر نخست این چارچوب با اینترنت اشیاء بازنویسی شده و یک معماری سازمانی نوین مبتنی بر اینترنت اشیاء ایجاد شده است. در این تحقیق اینترنت اشیا متغیر مستقل و ستونهای چارچوب زکمن (داده، کارکرد، شبکه، افراد، زمان، انگیزه) متغیرهای وابسته میباشند. بر همین اساس شش فرضیه برای تحقیق در نظر گرفته و متناسب با سوالات تحقیق و فرضیهها، پرسشنامهای برای خبرگان علمی در حوزه معماری سازمانی و اینترنت اشیاء طراحی شد و پس از گردآوری نظر خبرگان و تجزیه و تحلیل پرسشنامه با آزمون مربع کای، پرسشنامهای نیز برای متخصصین صنعت حمل و نقل (مدیران و کارشناسان متخصص حوزه فناوری اطلاعات شرکتهای خدمات پس از فروش) طراحی و پس از تکمیل توسط آنها و تجزیه و تحلیل با آزمون ویلکاکسون مرتبه سوم در خصوص فرضیههای تحقیق نتیجهگیری شد، که در نهایت از شش فرضیه تحقیق، فرضیه چهارم تحقیق مردود، و فرضیه اول، دوم، سوم و پنجم و ششم تأیید شد.